بهینه کاوی

بهینه کاوی

تعریف بهینه کاوی (Benchmarking)

بهینه کاوی عبارتست از فرآیند اندازه گیری پیوسته و مقایسه فرآیندهای تجاری خودی با فرآیندهای قابل مقایسه در سازمان های پیشرو برای به دست آوردن اطلاعاتی که به سازمان کمک خواهد کرد بهبودها را تشخیص داده و آنها را انجام دهد

در محیط رقابتی امروز بهبود سازمانی لازمه بقای سازمان‌ها است. قضاوت درباره کفایت و چگونگی بهبود باید با مقایسه یا بهینه‌کاوی با عملکرد دنیای واقعی انجام شود. بهینه‌کاوی یکی از واژه‌هایی است که اغلب ساده پنداشته می‌شود ولی درک دقیق آن نیاز به بررسی دارد.

بهینه کاوی در لغت به معنای الگوبرداری است. اما مفهوم و مورد کاربرد آن در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی و توسط شرکت زیراکس و به عنوان یک ابزار ارتقا کیفیت در دنیای تجارت مطرح و از آن به بعد توسط افراد مختلفی تعاریفی متفاوت از این مفهوم ارائه شد اما مفهوم و تعریفی که می‌توان از آن در برنامه‌ریزی کیفیت در مدیریت پروژه استفاده کرد.

تعریف بهینه یابی:الگوبرداری، ترازیابی و یا محک زنی به منظور شناسایی تجارب و دستاوردهای موفق کسب و کار جهت بهبود و توسعه عملکرد سازمان است.

کاربرد بهینه کاوی

بهینه‌کاوی کاربردها و انواع متنوعی دارد. یک معیار بهینه خوب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و در مورد مراحل انجام کاویدن یک مورد بهینه باید دقت زیادی معطوف شود. اگرچه که این فرآیند منافع زیادی برای سازمان دارد اما گاهی با محدودیت‌ها و مشکلاتی نیز همراه است. اگر ایده‌های اولیه برای بهبود و شرایط بهبود در سازمان وجود نداشته باشد، بهینه‌کاوی منفعت بلندمدت چندانی به همراه نخواهد داشت.

در مقایسه چه چیزی ، می‌توان عملکرد، فرآیندهای کاری و یا محصول نهایی پروژه را مورد ارزیابی و در مقایسه با چه‌چیزی  نیز می‌توان نمونه‌های موفق گذشته و نظیر عامل مقایسه را مورد ارزیابی و سنجش قرارداد. کاربرد این تکنیک نه تنها در مدیریت پروژه بلکه در تمامی صنایع و علوم جدید مدیریتی است. معنای عام بهینه کاوی بنچ مارکینگ متاسفانه بسیار مورد استفاده ناصحیح قرار می گیرد و به دفعات دیده می شود که هرگونه ایده گرفتن از موضوعی دیگر و یا کپی برداری از نمونه های مشابه را با نام بنچ مارکینگ توجیه می کنند .

انواع بهینه کاوی

در ادامه به چهار نوع بهینه کاوی اشاره می شود:

  • بهینه کاوی داخلی

عمدتاً در شرکتهای بزرگ و وسیع استفاده می شود ، جایی که واحدهای مختلف نسبت به یکدیگر ارزیابی و مقایسه می شوند. اگر یک واحد دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر واحدها باشد ، عملیات و تجربیات آن واحد بطور داخلی برای اصلاح و بهبود واحدهای دیگر می توانند انتقال یابند.

  • بهینه کاوی رقابتی

توسعه تجزیه و تحلیل رقیب است. به نحوی که تمرکز روی بهترین رقبا باشد. با توجه به مسائل مربوط به اشتراک در اطلاعات حساس بین رقبا و محدودیتهای قانونی و اخلاقی مربوط به این نوع از بهینه کاوی ، مشاهده شده که بهینه کاوی رقابتی اغلب کم مایه ، سطحی و متمرکز روی ارقام کلیدی می باشد.

  • بهینه کاوی کارکردی

شرکای بهینه کاوی می توانند مشتریان ، تامین کننده ها و یا دیگر شرکتهای داخل همان صنعت یا زمینه تکنولوژیک باشند. در تماس بودن با این شرکتها اغلب آسان بوده و مسائلی که این شرکتها با آنها روبرو می شوند ، غالباً شبیه به هم می باشند.

  • بهینه کاوی عمومی

تمرینی از خلاقیت، یافتن شرکتهایی که در صنایع غیر مرتبط ، فرآیندهایی مشابه با فرآیندهای شرکت خودی دارند ، معمولاً نیازمند خلاقیت می باشد. همین امر در مورد انتقال اطلاعات از یک صنعت به صنایع دیگر نیز صادق است. توان تعیین تکنولوژی های جدید و تجاری که ما را برای عبور از موانع ، هدایت خواهند کرد مهمترین موضوع در بهینه کاوی عمومی می باشد

انواع روش بهینه کاوی

  • مقایسه با بهترین های کنسرسیوم
    (CONSORTIUM BENCHMARKING)
  • بهینه کاوی به روش بانک اطلاعاتی
    (database benchmarking)
  • بهینه کاوی به روش نظرسنجی
    (Survey Benchmarking)
  • بهینه کاوی به روش خود ارزیابی
    (self-assessment benchmarking)
  • بهینه کاوی به روش یک به یک
    (One-to-One Benchmarking)

بهینه کاوی به روش مقایسه با بهترین های کنسرسیوم

اگر بیشتر بخواهیم توضیخ بدهیم می توانیم بگوییم کنسرسیوم مشارکت و اتحاد دو و یا چندین نفر یا چندین شرکت یا چندین سازمان یا ترکیبی از شرکتها و سازمان ها باهمدیگر را می گویند که در جهت رسیدن به هدفی، فعالیت های هماهنگ باهمدیگر را دارند یا منابع شان را با همدیگر ادغام می کنند. پس میتوان گفت هدف اصلی کنسرسیوم سودآوری می باشد

بهینه کاوی به روش بانک اطلاعاتی

معیار ارزیابی به روش بانک اطلاعاتی یکی از قدرتمند ترین ابزارهای بهینه کاوی است که برای تست پایگاه های داده و تست با داده های بزرگ طراحی شده است. این برنامه دو سناریوی آزمون اصلی را اجرا می کند:

  • اضافه کردن مقدار زیادی از پرونده های به طور تصادفی تولید شده با کلید های متوالی یا تصادفی.
  • از پرونده های وارد شده خواسته شده توسط کلید های آنها مرتب شود.

بهینه کاوی به روش نظرسنجی

این اصطلاح برای وصف کردن تمرین های بهینه کاوی های انجام شده از طریق یک نظر سنجی یا بازنگری یک فرایند به کار برده می شود. معمولأ یک فرم نظر سنجی به سازمان های شرکت کننده فرستاده می شود تا تکمیل کنند و پس بفرستند. گاهی فرم نظر سنجی بدون کسب موافقت سازمان شرکت کننده، به آن سازمان فرستاده می شوند و امید می رود که آنها نظر سنجی را کامل کرده و باز پس خواهند فرستاد.البته این رویکرد تقریبا همیشه کمتر موفقیت آمیز بوده و نرخ بازگشت آن نیز ضعیف خواهد بود.

نظر سنجی می تواند توسط یک مشاور شخص ثالث یا توسط یکی از سازمان های شرکت کننده سازماندهی شود،اگر چه در مورد دوم محدودیتهای بیشتری درباره آنچه اطلاعات تسهیم شده مستقیم بین شرکت کنندگان است،برای انطباق با مصوبات،حسن نیت وجود خواهد داشت.گاهی مشارکت سازمان می تواند مستلزم پرداخت هزینه باشد وگاهی یک سازمان و یا حتی شرکت مشاوره می تواند ضامن مالی کل تمرین باشد،البته در این مورد نتایج کسب شده می تواند از عمق کمتری برخوردار باشد.

نقاط ضعف بالقوه این رویکرد مشابه به آنهایی است که در بهینه کاوی بانک اطلاعاتی لحاظ می شوند و هر یک از سازمان ها از کنترل حداقل فرایند مقایسه برخوردار است، ماتریس ها می توانند به اندازه کافی تعریف شوند و صحه گذاری داده های ارائه شده می تواند محدود باشد.در هر صورت،این نوع رویکرد می تواند با وجود محدودیت داده ها و اطلاعات تحلیل مقایسه ای و با تلاش محدود هر یک از سازمان های شرکت کننده،هنوز نکات مفیدی در برداشته باشد.

می توان فرایند نظر سنجی را گسترش داد و یک عنصر بازنگری را در آن لحاظ نمود، بدینگونه که یک هماهنگ کننده بهینه کاوی (معمولأ یک مشاور شخص ثالث) با هر یک از سازمان های شرکت کننده به عنوان بخشی از نظر سنجی ملاقات می کند.این به مشاور امکان می دهد تا به طور عمیق تر وارد قسمت های مشخصی شود و داده های غنی تری را به دست آورد(در بیشتر اوقات داده های کیفی) که می تواند در فرایند یادگیری شرکت کنندگان بهتر اطلاع رسانی نماید.( کتاب هند بوک کیفیت جوران – جلد دوم)

بهینه کاوی به روش خود ارزیابی

تعالی سازمانی را می توان رشد و ارتقای سطح یک سازمان در تمامی ابعاد مختلف آن دانست، به گونه ای که بـا کسب رضـایتمندی کلیه ذینفعان و ایجـاد تعـادل بین آنها احتمال موفقیت سـازمان را در بلند مدت افزایش دهد. در سالهای اخیر مدل هایی تحت عنوان تعالی سازمانی مطرح گشته است

 اجرای خودارزیابی بر اساس مدل فوق در سازمان نتایج زیر را درپی خواهد داشت:

  • شناسایی و بررسی فعالیت های سازمان و چگونگی اجرای آنها به منظور استخراج و تعیین نقاط قوت، زمینه هایی که نیاز به بهبود داشته و اقدامات و برنامه های بهبود سازمان
  • ایجاد یادگیری سازمانی از طریق بررسی نتایج عملکرد سازمان و شناسایی و اجرای پروژه های بهبود
  • تأمین و ارائه اطلاعات لازم برای شناسایی و تعیین اهداف و برنامه های بهبود و ارتقای سازمان و شناسایی اولویت ها
  • ایجاد انگیزه در مدیران و کارکنان برای حرکت به سمت بهسازی و تعالی عملکرد
  • افزایش اطمینان از تداوم بهبود سازمانی با توجه به فرایند خودارزیابی و اجرای دوره ای آن
  • ایجاد امکان تبادل تجربیات درون سازمانی با بکار گیری ابزار بهینه کاوی

بهینه کاوی به روش یک به یک

این نوع از مقایسه با بهترین ها به احتمال بیشتراز همه در ادبیات کار گزارش شده اند. این گونه تبادلات بندرت بینش های پرثمری را ایجاد خواهد کرد و همواره این عدم اطمینان وجود دارد که سازمان مورد بازدید واقعا یک نمونه برتر است.

اما اگر پس از انجام یک مطالعه مقایسه با بهترین ها مشخص شود که یک سازمان عملکرد برتر در موضوع مدنظر تحویل می دهد آنگاه یک مقایسه با بهترین ها ی یک به یک می تواند با عمق بیشتر موضوع مدنظر را مطالعه کند و اطلاعات غنی را درباره محرک های عملکرد برتر بدست دهد.این رویکرد در مقایسه با بهترین های کنسرسیومی معمول است و دو سازمان پس از اینکه نتایج تحلیل را دریافت می کنند با هم موافقت کنند تا برای یافتن درک بیشتر از روش های کاری مشخص با هم مقایسه با بهترین های یک به یک را ادامه دهند.

مراحل بهینه کاوی

یک فرآیند کامل بهینه کاوی بایستی دارای ۶ مرحله اساسی باشد:

۱-برنامه ریزی

در فاز اول، همانند هر پروژه‌ای در سازمان، آماده‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق برای موفقیت بهینه‌کاوی ضروری است. تشخیص نیاز به بهینه‌کاوی، تعیین روش مورد نظر (متدولوژی) از جمله اقدامات مهم این گام است.

 ۲-انتخاب شرکا

برترین ها را جستجو کنیدوشرکای بالقوه را رتبه بندی کنیدسپس شریک یا شرکای نهایی بهینه کاوی را انتخاب نمائید و اصول کاری بهینه کاوی را شناسایی و بکار بگیرید.

۳-جمع آوری اطلاعات

در این مرحله باید تصمیم‌گیری کنید که چه پارامترهایی و چگونه اندازه‌گیری می‌شوند. تعیین متغیرهای مورد نظر برای بهینه‌کاوی در همین مرحله انجام می‌شود. در این مرحله می‌توانید معیارهایی که قصد استفاده از آن را دارید ایجاد کنید. بعد از تعیین معیارها نیاز به روشی مناسب برای گردآوری اطلاعات مورد نظر خواهید داشت.

 ۴-تجزیه و تحلیل

فعالیت‌های کلیدی در این مرحله اعتبارسنجی به اطلاعات است. نیاز است قبل از انجام هرگونه تجزیه و تحلیل معناداری، اعتبارسنجی اطلاعات با دقت انجام شود. برای اینکه اطلاعات گردآوری شده برای سازمان ارزش افزوده ایجاد کند باید نقاط قوت و بهبود شما مشخص و شکاف عملکردی معیارهای تعیین شده با سازمان تحت بهینه کاوی مشخص شود. اگر در این گام بتوانید پیشنهادهایی در جهت بهبود عملکرد و رسیدن به وضعیت بهترین تجارب ارائه کنید، بسیار خوب خواهد بود.

۵-تطبیق

در این مرحله، سازمان، یافته‌های خود را از بهترین تجارب با بهترین روش‌ها تسهیم می‌کند. این کار یکی از بهترین روش‌های یادگیری برای سازمان است.

 ۶-اقدام

وقتی آموزه‌های بهینه‌کاوی مشخص شدند، سازمان باید با برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از آنها شروع به اقدامات بهبود کنند. آموزه‌های بهینه‌کاوی به‌عنوان ورودی مهمی برای برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان به شمار می‌آید.

در پایان لازم است به این نکته توجه شود که بهینه کاوی یک فرآیند مستمر است، و تمامی سازمان ها برای بهبود مستمر عملکرد خود، نیازمند بکارگیری این فرآیند و مقایسه با رقبای خود به صورت مستمر هستند.

در مواقع فراوانی مشاهده شده است که دانشجویان در انجام پروژه های بهینه سازی مشکل دارند و به دنبال یک جای مطمئن برای پروژه بهینه سازی خود هستند..

کارشناسان ایران مشاور آمادگی دارند انجام پروژه های بهینه کاوی شما را در رشته و گرایش های مختلف و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به عهده گرفته و آن را با بهترین کیفیت ، مناسب ترین قیمت و در کوتاه ترین زمان تحویل نمایند.


جهت سفارش آموزش نگارش مقاله، پایان نامه یا تحلیل آماری روی ثبت سفارش آنلاین کلیک کنید.

ثبت-سفارش

**************

سریع ترین راه ارتباطی با ما = تکمیل فرم ثبت سفارش یا پیگیری

**************

در کمتر از یک روز کاری نتیجه بررسی را از ایران مشاور دریافت کنید.
درخواست فوری

ایران مشاور پایگاهی برای مطالب آموزشی در موضوعات انجام پایان نامه، نگارش رساله، تحلیل آماری پایان نامه، اکسپت مقاله، چاپ مقاله، ادیت نگارش علمی و روش شناسی پژوهش است که فعالیت خود را از سال 1390 شروع کرده است. بازخوردهای بسیار خوب دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها برای انتشار مطالب متناسب با نیاز مخاطبان همیشه یاریگر ایران مشاور بوده است. شما هم اگر نیازمند آموزش، راهنمایی یا مشاوره در زمینه موضوعات فوق بودید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

انتخاب مسیر …

حداکثر سایز 10 MB

لطفا صبر کنید

انجام پایان نامه مدیریت
آموزش انجام پایان نامه بهینه کاوی

کانون متخصصان ایران مشاور با هدف آموزش تخصصی انجام پژوهش در سطوح آموزش عالی شکل گرفته است. این مرکز در راستای تقویت بنیه علمی کشور با نیازسنجی از جامعه علمی اقدام به برگزاری دوره های آموزش تخصصی نگارش پروپوزال، انجام پایان نامه، مدیریت زمان انجام پایان نامه دکتری، تحلیل آماری و شبیه سازی، تکنیک ها و فرایند بررسی اعتبار مجلات علمی پژوهشی و ISI ، شناسایی مجلات نامعتبر و جعلی، اصول و تکنیک های سابمیت مقاله به ژورنال های خارجی، پیگیری و چاپ فوری مقالات ISI و ISC و همچنین اصلاح و ویرایش مقالات ISI می نماید.جهت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های موسسه یا کانال تلگرامی با ما در ارتباط باشید. از اینکه پاسخگویی سوالات شما باشیم بسیار خرسندیم.

جهت مشاوره با تلگرام همین الان کلیک کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۶۹۱

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.