پرسشنامه رهبری اخلاقی
نمره گذاری و تفسیر:
پرسشنامه رهبری اخلاقی عمادی فر(۱۳۸۸) پنج مؤلفه رهبری اخلاقی را در قالب ۴۱ گویه می سنجد، که مولفه های آن عبارتند از: صداقت و درستی، تنظیم فعالیتها در چارچوب اخلاقی، اعتماد، تلاش در جهت ارتقای کارکنان، اجازه ابراز عقاید مخالف.
این پرسشنامه در مقیاس چهار درجه ای لیکرت(کاملا موافق، موافق، مخالف، کاملا مخالف) تهیه و تنظیم شده است.
جدول مؤلفه های مربوط به رهبری اخلاقی
سؤالات مربوطه | مؤلفه های رهبری اخلاقی |
۲-۱۰-۲۱-۶-۱۷-۳۵-۳۶-۴-۲۳-۱۶-۴۰ | صداقت و درستی |
۱-۹-۳۸-۴۱-۲۵-۳۲-۱۲-۲۴-۱۸ | تنظیم فعالیتها در چارچوب اخلاقی |
۷-۲۸-۱۹-۱۴-۲۹-۸-۱۳-۲۰ | اعتماد |
۲۶-۳۷-۳-۲۲-۳۱-۱۵-۳۹ | تلاش در جهت ارتقای کارکنان |
۳۰-۲۷-۵-۱۱-۲۴-۳۳ | اجازه ابراز عقاید مخالف |
روایی و پایایی:
به منظور سنجش روایی پرسشنامه رهبری اخلاقی، در جهت انطباق سؤالات با سازه از نظر صاحبنظران بهره گیری شده است و با نظر به توافق اجماعی متخصصان مدیریت که صلاحیت لازم را در جهت تأیید مؤلفه های مطرح شده دارا بودند، روایی محتوایی پرسشنامه تأیید شده است. پایایی پرسشنامه رهبری اخلاقی نیز از طریق همسانی درونی آلفی کرونباخ محاسبه شده است که عمادی فر(۱۳۸۸) مقدار آنرا ۰/۹۸ اعلام کرده است.
ردیف | سوالات | کاملا موافقم | موافقم | مخالفم | کاملا مخالفم |
۱ | مدیر اصل شایستگی را در انتصاب افراد رعایت کرده و از تبعیض دوری می جوید | ||||
۲ | مدیر به قولی که به کارکنانش می دهد عمل می کند | ||||
۳ | مدیر فضای مناسب را برای مشارکت کارکنان ایجاد می کند | ||||
۴ | شفافیت سازی مدیر موجب رفع ابهام و حل مشکلات شده است | ||||
۵ | مدیر ارزشیابی انتقادی را به منظور پیدا کردن راه حل های بهتر برای حل مسائل و مشکلات مورد تشویق قرار می دهد | ||||
۶ | مدیر اگر متوجه شود که کار اشتباهی مرتکب شده است به سادگی و خلوص نیت به آن اعتراف می کند | ||||
۷ | مدیر در رفتار خود با کارکنان عدالت و انصاف را رعایت میکند | ||||
۸ | مدیر شنونده و سنگ صبور مسائل و مشکلات کارکنانش است | ||||
۹ | واگذاری مسئولیت به کارکنان بر اساس لیاقت و کاردانی آنها صورت می گیرد | ||||
۱۰ | مدیر بر سر انتظارات مشترک به طور صادقانه با کارکنانش گفتگو می کند | ||||
۱۱ | مدیر تضاد و تعارض را فرصتی برای یادگیری و اداره بهتر سازمان می داند | ||||
۱۲ | مدیر آنچه را از دیگران انتظار دارد خود نیز به آن عمل می کند | ||||
۱۳ | روابط مدیر با کارکنان صمیمانه و دوستانه است | ||||
۱۴ | مدیر نسبت به نیازهای کارکنان حساس است | ||||
۱۵ | مدیر جهت کمک به رشد دیگران به عنوان مربی عمل میکند | ||||
۱۶ | مدیر در انجام وظایف خود از مهارتهای لازم برخوردار است | ||||
۱۷ | مدیر هر یک از کارکنان خود را به عنوان یک فرد قابل احترام، مورد توجه قرار می دهد | ||||
۱۸ | مدیر افراد را با رفتارهای مناسب و در عمل رهبری و هدایت می کند | ||||
۱۹ | مدیر به تناسب تلاش و زحمات کارکنان از آنها قدردانی نموده و به آنها پاداش می دهد | ||||
۲۰ | مدیر همیشه و همه جا برای روابط انسانی مناسب با همکاران خود اولویت قائل است | ||||
۲۱ | گفتار و کردار مدیر با دیگران روراست و صادقانه است | ||||
۲۲ | مدیر اندیشه های کارکنان را بارور ساخته و سعی در مشارکت دادن آنها در فعالیتهای سازمان دارد | ||||
۲۳ | مدیر مشکلات و تنگناهای سازمان را با کارکنان در میان نمی گذارد | ||||
۲۴ | مدیر تضاد و تعارض در آراء و عقاید را تحمل کرده و آنرا فرصت تلقی می کند | ||||
۲۵ | مدیر از اعضای سازمان می خواهد که استانداردها و قوانین و مقررات را دقیقا رعایت کند | ||||
۲۶ | مدیر از نوآوری و ابتکار عمل کارکنان حمایت می کند | ||||
۲۷ | مدیر از تنگ نظری و تعصب جاهلانه بدور است | ||||
۲۸ | مدیر برای ارتقا و رشد کارکنان شرایط مساوی ایجاد می کند | ||||
۲۹ | مدیر سعی می کند حضور بیشتری در کنار کارکنانش داشته باشد | ||||
۳۰ | غالبا مدیر پذیرای انتقادات بوده و از شنیدن آن ناراحت نمی شود | ||||
۳۱ | مدیر محیطی را بوجود می آورد که به هر فردی اجازه رشد و یادگیری را می دهد | ||||
۳۲ | مدیر رفتارهای منحرف از قانون را سریع و فوری مورد رسیدگی قرار می دهد | ||||
۳۳ | مدیر می داند که تعارض یک پدیده طبیعی در سازمان است و از آن برای رشد ارتقای کارکنان استفاده می کند | ||||
۳۴ | زیردستان مدیر را به عنوان الگو پذیرفته و می کوشند تا رفتارهای خود را با او همانندسازی کنند | ||||
۳۵ | مدیر به صحبتها و نظرات کارکنان به دقت گوش می دهد | ||||
۳۶ | شفافیت سازی مدیر از ایجاد فضای ناسالم در سازمان جلوگیری کرده است | ||||
۳۷ | مدیر کارکنان را تشویق می کند تا به آنچه می توانند باشند، برسند | ||||
۳۸ | مدیر سعی در رعایت شایسته سالاری در ارتقای کارکنان دارد | ||||
۳۹ | مدیر از طریق آموزشهای مستمر زمینه رشد و بالندگی و تعالی زیردستان خود را فراهم کرده است | ||||
۴۰ | مدیر کسی است که کارکنان به دلیل صلاحیتهای تخصصی اش از همکاری با او احساس غرور می کنند | ||||
۴۱ | مدیر به جای رابطه مداری به قانونمداری و رعایت آن خود را ملزم و متعهد
می داند |
منبع: عمادی فر، اعظم .(۱۳۸۸). بررسی سبک رهبری اخلاقی مدیران از دیدگاه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و رابطه آن با توانمند سازی آنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
از فایل های به اشتراک گذاشته تان استفاده کردم .از فراموشی سازمانی هم پرسشنامه بگذارید. ممنون