پرسشنامه رهبری اخلاقی

پرسشنامه رهبری اخلاقی

پرسشنامه رهبری اخلاقی

نمره گذاری و تفسیر:

پرسشنامه رهبری اخلاقی عمادی فر(۱۳۸۸) پنج مؤلفه رهبری اخلاقی را در قالب ۴۱ گویه می سنجد، که مولفه های آن عبارتند از: صداقت و درستی، تنظیم فعالیتها در چارچوب اخلاقی، اعتماد، تلاش در جهت ارتقای کارکنان، اجازه ابراز عقاید مخالف.
این پرسشنامه در مقیاس چهار درجه ای لیکرت(کاملا موافق، موافق، مخالف، کاملا مخالف) تهیه و تنظیم شده است.

جدول مؤلفه های مربوط به رهبری اخلاقی

سؤالات مربوطهمؤلفه های رهبری اخلاقی
۲-۱۰-۲۱-۶-۱۷-۳۵-۳۶-۴-۲۳-۱۶-۴۰صداقت و درستی
۱-۹-۳۸-۴۱-۲۵-۳۲-۱۲-۲۴-۱۸تنظیم فعالیتها در چارچوب اخلاقی
۷-۲۸-۱۹-۱۴-۲۹-۸-۱۳-۲۰اعتماد
۲۶-۳۷-۳-۲۲-۳۱-۱۵-۳۹تلاش در جهت ارتقای کارکنان
۳۰-۲۷-۵-۱۱-۲۴-۳۳اجازه ابراز عقاید مخالف

روایی و پایایی:

به منظور سنجش روایی پرسشنامه رهبری اخلاقی، در جهت انطباق سؤالات با سازه از نظر صاحبنظران بهره گیری شده است و با نظر به توافق اجماعی متخصصان مدیریت که صلاحیت لازم را در جهت تأیید مؤلفه های مطرح شده دارا بودند، روایی محتوایی پرسشنامه تأیید شده است. پایایی پرسشنامه رهبری اخلاقی نیز از طریق همسانی درونی آلفی کرونباخ محاسبه شده است که عمادی فر(۱۳۸۸) مقدار آنرا ۰/۹۸ اعلام کرده است.

ردیفسوالاتکاملا موافقمموافقممخالفمکاملا مخالفم
۱مدیر اصل شایستگی را در انتصاب افراد رعایت کرده و از تبعیض دوری می جوید    
۲مدیر به قولی که به کارکنانش می دهد عمل می کند    
۳مدیر فضای مناسب را برای مشارکت کارکنان ایجاد می کند    
۴شفافیت سازی مدیر موجب رفع ابهام و حل مشکلات شده است    
۵مدیر ارزشیابی انتقادی را به منظور پیدا کردن راه حل های بهتر برای حل مسائل و مشکلات مورد تشویق قرار می دهد    
۶مدیر اگر متوجه شود که کار اشتباهی مرتکب شده است به سادگی و خلوص نیت به آن اعتراف می کند    
۷مدیر در رفتار خود با کارکنان عدالت و انصاف را رعایت میکند    
۸مدیر شنونده و سنگ صبور مسائل و مشکلات کارکنانش است    
۹واگذاری مسئولیت به کارکنان بر اساس لیاقت و کاردانی آنها صورت می گیرد    
۱۰مدیر بر سر انتظارات مشترک به طور صادقانه با کارکنانش گفتگو می کند    
۱۱مدیر تضاد و تعارض را فرصتی برای یادگیری و اداره بهتر سازمان می داند    
۱۲مدیر آنچه را از دیگران انتظار دارد خود نیز به آن عمل می کند    
۱۳روابط مدیر با کارکنان صمیمانه و دوستانه است    
۱۴مدیر نسبت به نیازهای کارکنان حساس است    
۱۵مدیر جهت کمک به رشد دیگران به عنوان مربی عمل میکند    
۱۶مدیر در انجام وظایف خود از مهارتهای لازم برخوردار است    
۱۷مدیر هر یک از کارکنان خود را به عنوان یک فرد قابل احترام، مورد توجه قرار می دهد    
۱۸مدیر افراد را با رفتارهای مناسب و در عمل رهبری و هدایت می کند    
۱۹مدیر به تناسب تلاش و زحمات کارکنان از آنها قدردانی نموده و به آنها پاداش می دهد    
۲۰مدیر همیشه و همه جا برای روابط انسانی مناسب با همکاران خود اولویت قائل است    
۲۱گفتار و کردار مدیر با دیگران روراست و صادقانه است    
۲۲مدیر اندیشه های کارکنان را بارور ساخته و سعی در مشارکت دادن آنها در فعالیتهای سازمان دارد    
۲۳مدیر مشکلات و تنگناهای سازمان را با کارکنان در میان نمی گذارد    
۲۴مدیر تضاد و تعارض در آراء و عقاید را تحمل کرده و آنرا فرصت تلقی می کند    
۲۵مدیر از اعضای سازمان می خواهد که استانداردها و قوانین و مقررات را دقیقا رعایت کند    
۲۶مدیر از نوآوری و ابتکار عمل کارکنان حمایت می کند    
۲۷مدیر از تنگ نظری و تعصب جاهلانه بدور است    
۲۸مدیر برای ارتقا و رشد کارکنان شرایط مساوی ایجاد می کند    
۲۹مدیر سعی می کند حضور بیشتری در کنار کارکنانش داشته باشد    
۳۰غالبا مدیر پذیرای انتقادات بوده و از شنیدن آن ناراحت نمی شود    
۳۱مدیر محیطی را بوجود می آورد که به هر فردی اجازه رشد و یادگیری را می دهد    
۳۲مدیر رفتارهای منحرف از قانون را سریع و فوری مورد رسیدگی قرار می دهد    
۳۳مدیر می داند که تعارض یک پدیده طبیعی در سازمان است و از آن برای رشد ارتقای کارکنان استفاده می کند    
۳۴زیردستان مدیر را به عنوان الگو پذیرفته و می کوشند تا رفتارهای خود را با او همانندسازی کنند    
۳۵مدیر به صحبتها و نظرات کارکنان به دقت گوش می دهد    
۳۶شفافیت سازی مدیر از ایجاد فضای ناسالم در سازمان جلوگیری کرده است    
۳۷مدیر کارکنان را تشویق می کند تا به آنچه می توانند باشند، برسند    
۳۸مدیر سعی در رعایت شایسته سالاری در ارتقای کارکنان دارد    
۳۹مدیر از طریق آموزشهای مستمر زمینه رشد و بالندگی و تعالی زیردستان خود را فراهم کرده است    
۴۰مدیر کسی است که کارکنان به دلیل صلاحیتهای تخصصی اش از همکاری با او احساس غرور می کنند    
۴۱مدیر به جای رابطه مداری به قانونمداری و رعایت آن خود را ملزم و متعهد

می داند

    

منبع: عمادی فر، اعظم .(۱۳۸۸). بررسی سبک رهبری اخلاقی مدیران از دیدگاه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و رابطه آن با توانمند سازی آنان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.

 

به جهت قدردانی از زحمات نویسنده این بخش، لطفا روی آیکن گوگل پلاس سایت یکبار کلیک کنید یا این صفحه را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

اقدام خیرخواهانه در جهت حمایت از پژوهشگران و دانشجویان عزیز با به اشتراک گذاری رایگان پرسشنامه | سرور و پشتیبانی رایگان از ما؛ به اشتراک گذاری پرسشنامه رایگان از شما. کپی برداری از مطالب این سایت صرفا با ذکر لینک سایت مجاز می باشد. لطفا در انتهای مطالب لینک منبع را ذکر کنید.

اشتراک پرسشنامه های رایگان

سلام دوست خوبم امیدوارم مطلب ما مفید بوده باشه... پرسشنامه فوق به درخواست یکی از کاربران خوب سایت پست شده است. شما هم اگر پرسشنامه ای دارید که حس می کنید دوستانتان می توانند ازش استفاده کنند محبت کنید از مسیر زیر آپلود فرمایید تا به صورت رایگان در اختیار همه قرار بگیرد. شما هم به ما بپیوندید. از آنجایی که بسیاری از سایت ها به صورت غیر علمی اقدام به فروش پرسشنامه های می کنند که هیچ مالکیتی نسبت بدان ندارند و بسیاری از پژوهشگران را در جهت یافتن پرسشنامه دچار زحمت می سارند ما تصمیم گرفتیم تا با همکاری شما عزیزان، پرسشنامه های مختلف را به صورت رایگان در اختیار پژوهشگران و دانشجویان عزیز قرار دهیم.

حداکثر سایز 10 MB

CAPTCHA
اخلاق حرفه ای

اگر پرسشنامه ای دارای حق تالیف است و فکر می کنید به ناحق در این سایت به اشتراک عمومی گذاشته شده است لطفا مستندات لازم را جهت حذف آن از طریق لینک فوق به ما ارسال فرمایید تا در اسرع وقت اقدام شود. همچنین از کاربران محترم سایت تقاضا می شود به جهت رعایت اخلاق پژوهش حتما ارجاعات صحیح نسبت به سازندگان پرسشنامه داشته باشند. و من الله توفیق و علیه التکلان

جهت سفارش مقاله، پایان نامه یا تحلیل آماری روی ثبت سفارش آنلاین کلیک کنید.

ثبت-سفارش

**************

سریع ترین راه ارتباطی با ما = تکمیل فرم ثبت سفارش یا پیگیری

**************

در کمتر از یک روز کاری نتیجه بررسی را از ایران مشاور دریافت کنید.
لطفا صبر کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۱۹۷۸

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. ناشناس
    ۱۱:۱۰ ۱۳۹۵/۰۵/۲۸

    از فایل های به اشتراک گذاشته تان استفاده کردم .از فراموشی سازمانی هم پرسشنامه بگذارید. ممنون