شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

شیوه‌های سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری

شیوه سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» توسط نمایندگان ملت تعیین شد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۶ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۱۳ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر ماده ۵ طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کردند.

براساس این ماده سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب یکی از شیوه های «آموزشی پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می شود:

الف – دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی – پژوهشی براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

۱- آزمون های متمرکز (۵۰ درصد)
۲- سوابق آ‌موزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳- مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

ب – دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور براساس معیارهای زیر صورت می گیرد:

۱- آزمون های متمرکز (۳۰ درصد)
۲- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)
۳- مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)
۴- تهیه طرح واره (۲۰ درصد)

تبصره ۱- برگزاری آزمون های متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود. شورا می تواند با لحاظ بند (ت) ماده یک از ظرفیت دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده نماید.

تبصره ۲- هر یک از وزارتین مکلفند در چهارچوب آمایش آموزش عالی کشور، سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل های مورد تأیید شورای گسترش خود اقدام نماید.

تبصره ۳- طرح های موضوع بند ۴ دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد.

تبصره ۴- شورای سنجش و پذیرش دانشجو می تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر ۱۰ درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است.

گفتنی است در جریان بررسی ماده الحاقی ماده ۵ و پس از طرح شبهات نمایندگان مجلس، دکتر علی لاریجانی با طرح ابهام در رابطه با تبصره ۲ این ماده ارجاع آن را به رأی نمایندگان گذاشت که در نهایت با ۱۴۰ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارجاع گردید.
براساس ماده الحاقی ماده ۵ طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره های تحصیلات تکمیلی کماکان به قوت خود باقی است.

تبصره ۱- افرادی که براساس قوانین و مقررات جاری کشور از شرکت در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی معاف شمرده شده اند، از شمول این قانون مستثنی هستند.

تبصره ۲ – سهمیه بسیجیان فعال مصوب هیأت وزیران مشمول این قانون می باشد.

 

کانون متخصصان ایران مشاور با هدف آموزش تخصصی انجام پژوهش در سطوح آموزش عالی شکل گرفته است. این مرکز در راستای تقویت بنیه علمی کشور با نیازسنجی از جامعه علمی اقدام به برگزاری دوره های آموزش تخصصی نگارش پروپوزال، انجام پایان نامه، مدیریت زمان انجام پایان نامه دکتری، تحلیل آماری و شبیه سازی، تکنیک ها و فرایند بررسی اعتبار مجلات علمی پژوهشی و ISI ، شناسایی مجلات نامعتبر و جعلی، اصول و تکنیک های سابمیت مقاله به ژورنال های خارجی، پیگیری و چاپ فوری مقالات ISI و ISC و همچنین اصلاح و ویرایش مقالات ISI می نماید.جهت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های موسسه یا کانال تلگرامی با ما در ارتباط باشید. از اینکه پاسخگویی سوالات شما باشیم بسیار خرسندیم.

جهت مشاوره با تلگرام همین الان کلیک کنید

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۶۴۸

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.